دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

ضروری ترین ویتامین ها برای عضله سازی و ریکاوری

افراد علاقه مند به ورزش بدنسازی همواره سوالات و ابهامات مختلفی در ذهن خود دارند. بخشی از این سوالات مربوط به نحوه تمرینات و برخی دیگر به چگونگی تغذیه ارتباط دارد. ویتامین های مهم برای بدنسازی یکی از موضوعات مرتبط با تغذیه است که کمتر به آن توجه می­شود. این در حالی است که ارزش ویتامین برای بدنسازان بیش از هر ماده دیگری است و تامین آن به میزان کافی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما نیز از افراد علاقه مند به بدنسازی هستید حتما در ادامه با ما همراه باشید. در این مطلب در مورد ویتامین­ های مهم برای بدن­سازی با شما صحبت خواهیم کرد.

نقش ویتامین ها در موفقیت بدن سازان چیست؟

برنامه غذایی ورزشکاران بدنساز به نحوی چیده می شود که از پروتئین، کربوهیدارت، چربی و ویتامین به اندازه کافی برخوردار باشد. سلول­های بدن برای متابولیسم مناسب نیاز به ویتامین دارند. کمبود ویتامین مشکلاتی از قبیل تحلیل عضلات، پوکی استخوان و اختلال در عملکرد آن­ها را در پی خواهد داشت.

واکنش های بیوشیمیایی یکی از لازمه های متابولیسم و رشد سلول های عضلانی و تولید انرژی است. انجام این واکنش ها بدون وجود کاتالیزور منتفی است. ویتامین ها می توانند نقش کاتالیزوری را به خوبی انجام داده و روند تولید انرژی را سرعت ببخشند. بنابراین عضله سازی و انرژی زایی به طور مستقیم با حضور ویتامین­ها ها در بدن مرتبط است.

ویتامین های مهم برای بدن سازی کدامند؟

ویتامین ­هایی که باید در یک رژیم بدنسازی مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از:

ویتامین C: ویتامین C محلول در آب است و در بدن ورزشکاران بیشتر داخل سلول های عضلانی و کمتر درون بافت ها توزیع می شود. به همین دلیل نیاز ورزشکاران بدنساز به این ماده بیشتر از سایرین است. نقش ویتامین C در بدن این افراد عبارت است از:

  • کمک به رشد بهتر سلول های عضلانی
  • تقویت اتصال عضلات به استخوان با تولید کلوژن بیشتر
  • محافظت از سلول های عضلانی در برابر رادیکال های آزاد
  • بهبود فرآیند جذب آهن در بدن و در نتیجه افزایش سرعت اکسیژن رسانی به سلول های عضلانی و رشد بیشتر آنها

ویتامین B1: وجود ویتامین B1 یا تیامین از این لحاظ برای بدن سازان الزامی است که به سوخت و ساز پروتئین کمک می کند. علاوه بر این تشکیل هموگلوبین نیز یکی دیگر از مزایای حضور این ویتامین است که اکسیژن رسانی بهتر به سلول های عضلانی را در پی دارد. به همین دلیل افرادی که مشغول انجام ورزش های سخت هستند از مکمل های ویتامین B1 استفاده می­کنند.

ویتامین B2: از نقش این ویتامین در بدن ورزشکاران می توان به بهبود تحرک ماهیچه ها، افزایش توانایی آنها و همچنین سوخت و ساز پروتئین اشاره کرد که لازمه حجیم شدن این سلول هاست.

ویتامین B3: یکی دیگر از ویتامین های مهم برای بدن سازی، ویتامین B3 یا نیاسین است. البته جای نگرانی وجود ندارد و بدن در صورت مواجهه با کمبود این ماده شروع به ساخت آن می کند. البته برای ساخت این ویتامین آمینواسید تریپتوفان مورد نیاز است که می توان آن را با مصرف شیر یا گوشت بوقلمون در اختیار بدن قرار داد.

ویتامین B6 :حضور این ویتامین که  با نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود، برای امور زیر الزامی است:

  • جذب پروتئین را افزایش می دهد
  • برای سوخت و ساز پروتئین الزامی است
  • برای سوخت و ساز کربوهیدرات الزامی است

ویتامین B12: منابع حیوانی مهم ترین منبع برای دریافت این ویتامین هستند؛ به همین دلیل کمبود آن در گیاهخوران محتمل است. وجود ویتامین B12 برای سنتز کربوهیدارت الزامی است. علاوه بر این پیام رسانی صحیح بین مغز و نخاع با سلول های ماهیچه ای با حضور این ویتامین به درستی انجام می شود. موضوعی که برای ورزشکاران فوق العاده مهم به نظر می رسد.

ویتامین D: ویتامین D، جذب کلسیم را در بدن افزایش می دهد. فرآیندی که برای استحکام استخوان­ها و انقباض­های ماهیچه ای الزامی است. از این رو افراد بدنساز باید نوشیدن حداقل یک لیوان شیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

ویتامین E:

ادامه مطلب در لینک زیر

مهمترین ویتامین ها برای ورزشکاران و بدنسازان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *