دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

کربوهیدرات چیست و چرا برای بدن ضروری است

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات‌ها در بیوشیمی به چهار گروه تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از منوساکاریدها، دی ساکاریدها، الیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها. منوساکاریدها و دی ساکاریدها را قندهای ساده و دو گروه آخر را کربوهیدرات پیچیده می‌نامند.

کربوهیدرات‌ ها یکی از انواع درشت مغذی‌ها و از منابع اولیه تولید انرژی در بدن هستند. کربوهیدرات‌ها از سه ترکیب قند، نشاسته و فیبر تشکیل‌شده‌اند. فیبر و نشاسته کربوهیدرات پیچیده هستند درحالی‌که قند جزء کربوهیدرات‌های ساده طبقه‌بندی می‌شود. بیشتر کربوهیدرات‌ها پس از مصرف، در دستگاه گوارش به گلوکز تجزیه می‌شوند و به‌عنوان منبع انرژی مورداستفاده قرارگرفته یا به چربی تبدیل و در بدن ذخیره می‌شوند. تفاوت بین کربوهیدرات ساده و کربوهیدرات پیچیده به‌سرعت هضم و جذب این مواد و همچنین ساختمان شیمیایی آن‌ها بستگی دارد. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر به تفاوت بین کربوهیدرات پیچیده و ساده بپردازیم.

کربوهیدرات‌ها اولین منبع تولید انرژی برای بدن هستند که به عنوان مکمل بدنسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و با تبدیل به گلوکز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقدار اضافی این منابع به گلیکوژن و چربی تبدیل‌ شده و در بدن ذخیره می‌شوند.

وجود مقدار کافی کربوهیدرات باعث می‌شود بدن از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده کند و از تجزیه پروتئین‌ ها و درنتیجه تحلیل عضلات جلوگیری کند.

بنابراین برای استفاده مفید از این منابع انرژی باید دقت کنید که چه مقدار کربوهیدرات برای مصرف روزانه در بدنسازی موردنیاز است تا از افزایش وزن و ذخیره چربی‌ها در بدن جلوگیری کنید.

تأثیر کربوهیدرات‌ها بر بدنسازی

یکی دیگر از تأثیرات مهم کربوهیدرات‌ در بدنسازی تنظیم حجم سلول‌های عضلانی و چربی سوزی است. دریافت مقدار کم کربوهیدرات در برنامه غذایی باعث کاهش حجم سلول‌های عضلانی می‌شود زیرا ذخیره گلیکوژنی عضلات کاهش‌یافته و آب موجود در سلول‌های عضله از دست می‌رود.

از طرفی مصرف کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود منابع غذایی به‌اندازه کافی در دسترس سلول‌های عضلات قرار بگیرد و پروتئین‌سازی در آن‌ها افزایش یابد. همان‌طور که می‌دانید که طی فرآیند پروتئین‌سازی حجم و توده عضلانی در ورزشکاران افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از تأثیرات مهم مصرف مقدار کافی کربوهیدرات در بدن‌سازی این است که مصرف این درشت مغذی‌ها باعث افزایش تولید انسولین می‌شود. انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های عضله ساز است که باعث افزایش ورود آمینواسیدها به عضله و تسریع عضله سازی می‌شود.

افزایش انسولین همچنین باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون با تجزیه پروتئین‌ها آن‌ها را به انرژی تبدیل کرده و باعث تحلیل عضلات می‌شود.

در یک وعده غذایی پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید

ادامه مطلب در لینک زیر

تاثیر مصرف کربوهیدرات بر شد عضلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *