دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

هورمون کورتیزول چیست؟

کورتیزول برای سلامتی شما اهمیت زیادی دارد. با این حال بالا بودن سطح این هورمون می‌تواند مشکلات زیادی از جمله اضطراب تا دیابت ایجاد کند.

کورتیزول چیست؟

کورتیزول نوعی هورمون است و به دلیل نقشی که در مواجهه با استرس بدن ایفا می‌کند، به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود، اما کورتیزول چیزی فراتر از استرس است.

این هورمون استروئیدی در غدد فوق کلیوی ساخته می‌شود. بیشتر سلول‌های بدن ما گیرنده‌های کورتیزول دارند که از کورتیزول برای عملکردهای مختلف از جمله موارد زیر استفاده می‌کنند:

– تنظیم قند خون

– کاهش التهاب

– تنظیم متابولیسم

– فرمول سازی حافظه

با این حال، زمانی که میزان کورتیزول در بدن‌تان به طور مداوم بالا باشد، برخی اثرات جانبی منفی را تجربه خواهید کرد. اختلالی که طی آن میزان کورتیزول بدن‌تان برای مدت طولانی خیلی بالا است، سندروم کوشینگ نام دارد.

برخی از علل بروز سندروم کوشینگ

– استرس مزمن: کورتیزول با عنوان «هورمون استرس» نیز شناخته می‌شود.

– مشکلات غده فوق کلیوی – اختلالات مختلف غده آدرنال می‌توانند سبب میزان بالای کورتیزول شود.

– مصرف داروهای استروئیدی – برخی آدم‌ها داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند که مشابه کورتیزول است.

– مصرف الکل

– افسردگی حاد

علائم بالا بودن سطح کورتیزول در بدن چیست؟

۱. نوسانات خلقی

نوسانات خلقی از قبیل زودرنجی، افسردگی یا اضطراب بیش از حد معمول می‌تواند از علائم بالا بودن سطح کورتیزول در بدن باشد. البته، اینکه گاهی احساس کج خلقی یا غم و اندوه داشته باشید عادی است، اما اگر احساس می‌کنید دائم غمگین و افسرده یا عصبی و مشوش هستید، ممکن است در حال تجربه پیامدهای اثرات بلند مدت کورتیزول روی تولید سروتونین و دوپامین باشید. بد نیست نشانه‌های کمبود سروتونین را نیز بدانید.

۲. نشانه‌های کورتیزول بالا؛ مشکلات گوارشی

بالا بودن سطح کورتیزول باعث می‌شود انرژی از مجرای گوارشی گرفته شود و تولید آنزیم‌های لازم برای هضم غذاو جذب مواد معدنی و مغذی را کاهش می‌دهد.

۳. فشار خون بالا و بیماری قلبی

میزان بالای کورتیزول می‌تواند ناشی از سبک زندگی پر استرس باشد. استرس زیاد می‌تواند فشار خون را بالا ببرد، که نهایتا شما را بیش‌تر در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌دهد.

۴. مشکلات خواب

ادامه مطلب در لینک زیر

کورتیزول چیست؟ بررسی علائم بالا بودن سطح هورمون کورتیزول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *