دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

چرا ویتامین D برای بدن ضروری است

به نظر شما عالی نمی شد اگر فقط یک ویتامین می توانست استخوان های بدن را قوی تر کند و علاوه بر این، کاری کند که بدن در برابر دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی محافظت بشود؟ یا حتی به کاهش وزن شما کمک کند؟ محققان امید زیادی به ویتانین D دارند. این ویتامین از واکنش پوست ما با نور خورشید، تعدادی از غذاها و مکمل ها به وجود می آید. از طرفی دیگر امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب لازم برای بدن می باشد که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد. از آنجایی که این اسیدهای چرب توسط خود بدن انسان قابل تولید نمی باشند، حتماً باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند.

ویتامین D سلامت استخوان را ارتقا می‌دهد

مصرف ویتامین D برای داشتن استخوان های قوی، از کودکی تا پیری،ضروری است. ویتامین D در جذب کلسیم غذاها به بدن کمک می کند. در بزرگسالان با سن بیشتر،  مصرف روزانه ویتامین D و کلسیم به پیشگیری از شکستگی و شکنندگی استخوان ها کمک می کند. کودکان برای داشتن استخوان های قوی و جلوگیری از نرمی استخوان که یکی از دلایل پای پرانتزی و زانوی ضربدری است به ویتامین D نیاز دارند. افزودن ویتامین D به شیر در دهه ۱۹۳۰ به حذف تقریباً کامل این بیماری کمک کرد.

ویتامین D و ام اس

بیماری ام اس در مناطقی که فاصله بسیار دورتری از خط استوا دارند شایع تراست. دانشمندان سالها به وجود ارتباطی بین نورخورشید، سطوح ویتامین D و این اختلال خودایمنی که به اعصاب آسیب وارد می کند تردید داشتند. اما به تازگی مشخص شده است که پایین بودن میزان ویتامین D در بدن میتواند موجب بالارفتن احتمال ابتلا به بیماری ام اس شود. علی رغم این ارتباطات، مدارک کافی برای توصیه ویتامین D برای پیشگیری  یا درمان ام اس وجود ندارد.

ویتامین D و دیابت

بعضی از مطالعات نشان داده اند که ارتباطی بین سطح ویتامین D پایین و دیابت  وجود دارد. برای همین این احتمال وجود دارد که بالابردن سطح ویتامین D می تواند به متوقف کردن این بیماری کمک کند؛ هرچند پزشکان هنوز مدارک کافی دردست ندارند که مصرف این مکمل را برای پیشگیری از دیابت نوع دو توصیه کنند.

 

ادامه مطلب در لینک زیر

چه غذاهایی سرشار از ویتامین D هستند؟ همه چیز درمورد ویتامین د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *