دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

نقش و فواید امگا ۳ برای بدن

با خواص امگا 3 آشنا شوید

در این مقاله قرار است خواص امگا ۳ و کاربردهای آن بررسی شود. چربی ها جزو مواد ضروری برای بدن هستند که در فرآیند های مهمی مانند سوخت و ساز و تولید انرژی، کمک به شکل گیری ساختارها و تولید بعضی از هورمون ها به بدن کمک می کنند. اسیدهای چرب یکی از واحد های تشکیل دهنده چربی ها هستندکه به دو گروه ضروری و غیر ضروری دسته بندی می شوند. اسید های چرب ضروری شامل اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ می شوند که گاهی به نام ویتامین F نیز خوانده می شوند. این مواد در بدن ساخته نمی شوند و باید از طریق منابع غذایی تامین گردند. آلفا لینولئیک اسید با نام اختصاصی ALA، ایکوزاپنتانوئیک اسید با نام اختصاصی EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید با نام اختصاری DHA سه اسید چرب از خانواده امگا ۳ هستند.

مصرف امگا ۳ اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد و از مهم ترین خواص امگا ۳ می توان به کاهش تری گلیسیرید خون، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش تجمع پلاکتی و جلوگیری از انعقاد خون، افزایش HDL یا کلسترول خوب، سلامت مغز و سیستم های عصبی به ویژه در افراد مبتلا به MS، کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز اشاره کرد.از دیگر خواص امگا ۳ این است که باعث افزایش ضریب هوشی نوزادان می شود.

ماهی‌های چرب، گردو و روغن بذر کتان جزو منابع غذایی اسید چرب ضروری امگا ۳ هستند. کمبود امگا ۳ در بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خشکی پوست، درد مفاصل، بی‌خوابی یا حتی شکنندگی موها شود.

خشکی پوست:امگا ۳ یکی از رازهای داشتن پوست جوان و زیبا است که در ساختار دیواره سلولی وجود دارد و هرچه میزان امگا ۳ در بدن کمتر از حد طبیعی شود، پوست هم خشک‌تر خواهد شد. امگا ۳ در جذب مواد مغذی به پوست کمک می‌کند و مواد زائد و مضر را از پوست بیرون می‌کشد. پس تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن، سلامت و درخشندگی را برای پوست دارد.

ریزش مو:امگا ۳ در فولیکول‌های مو نیز یافت می‌شود و باید گفت که امگا ۳، یکی از مواد مغذی مهم برای حفظ درخشش و شادابی موها است.

بی ‌خوابی:

ادامه مطلب در لینک زیر

فواید مصرف روغن ماهی و امگا ۳ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *