دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

بهترین روش مصرف گلوتامین

گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در پلاسما و عضلات اسکلتی است و بیش از ۶۰ درصد کل آمینو اسید های آزاد درون عضلانی را شامل میشود . گلوتامین تا حد زیادی در عضلات سنتز میشود. همچنین گلوتامین به عنوان ماده ذخیره کننده گلوتاتیون به شمار میرود و در موارد لازم با تبدیل گلوتامات باعث تولید گلوتاتیون میشود؛ گلوتاتیون یکی از مهمترین مواد آنتی اکسیدان بدن است که میتواند در مقابل استرس اکسیداتیو از بدن محافظت نماید. به نظر میرسد مصرف گلوتامین میتواند باعث افزایش ذخایر گلوتاتیون منجر به افزایش قدرت آنتی اکسیدانی بدن شود.

مصرف گلوتامین میتواند باعث کاهش ایسکمی-رپرفیوژن شود . ایسکمی؛ وضعیتی است که در آن ابتدا بافت به علت کمبود اکسیژن و مواد غذایی ؛دچار آسیب شده و سپس آسیب بیشتری در اثر افزایش مجدد جریان خون به وقوع میپیوندد؛ به نظر میرسد افزایش بیش از حد جریان خون پس از ایسکمی میتواند باعث التهاب و آسیب اکسیداتیو ناشی از استرس اکسیداتیو شود. در تحقیقات فراوانی تاثیرات مثبت گلوتامین بر بهبود عملکرد سیستم گوارشی٬ ترمیم زخم معده و مشکلات روده اثبات شده است. این ماده در حالت فرم ازاد آن یعنی ال گلوتامین در ضد عفونی و از بین بردن باکتری های مضر سیستم گوارشی نیز نقش دارد.

اخیرا بر اساس یک پروژه تحقیقاتی گلوتامین به عنوان یک مکمل آنتی اکسیدانی جهت درمان برخی از بیماری ها از جمله ؛کبد چرب و سوختگی مورد استفاده قرار میگیرد. گلوتامین توسط آنزیم سازنده گلوتامین از گلوتامات و آمونیاک ساخنه میشود. بیشترین درصد ساخت گلوتامین در عضلات صورت میگیرد اما به مقدار کمی از از مغز و شش ها نیز آزاد میکردد.

میزان مصرف گلوتامین چقدر باشد؟

تنها زمان هایی مصرف گلوتامین ضرورت پیدا میکند که سطوح پلاسمایی آن که بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میکرومول در لیتر است کاهش پیدا کند. معمولا این شرایط در تمرینات سخت و پرشدت رخ میدهد. دوز پیشنهادی مصرف گلوتامین ۰/۱ تا ۰/۳ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است که بسته به شرایط زیر این دوز در این دامنه تغییر میکند:

  • شدت تمرینات
  • وضعیت تغذیه
  • سایر مکمل های مورد مصرف
  • سطح رقابتی ورزشکار
  • بیماری های مزمن کلیوی

ادامه مطلب در لینک زیر

روش مصرف گلوتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *