دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

فوائد مصرف کربوهیدرات پس از تمرینات بدنسازی

اخیرا سوال های بسیاری در مورد اهمیت مصرف کربوهیدرات پس از تمرین پرسیده می شود و بسیاری از بدنسازان درک درستی از چگونگی مصرف کربوهیدرات برای افزایش رشد و ریکاوری ندارند. بسیاری دیگر نیز همیشه دلهره تبدیل شدن کربوهیدرات به چربی را دارند لذا از خوردن آن پرهیز می کنند.

ذخائر گلیکوژن خود را بازیابی کنید:دلیل اصلی برای مصرف کربوهیدرات پس از تمرین بازیابی گلیکوژن موجود در عضلات است که در طول تمرین خود مصرف کرده اید. در هنگام انجام تمرینات بدنسازی منبع اصلی انرژی شما گلیکوژن موجود در عضلات است و باید بدانید گلیکوژن نوعی از گلوکوز است که در عضلات ذخیره می شود. در حقیقت گلیکوژن از زنجیره بلندی از مولکول های گلوکوز با شاخه های متعدد تشکیل شده است.براساس نیاز شما، گلوکوز از زنجیره گلیکوژن شکسته می شود تا اِی تی پی (ATP) تولید کند که انرژی شیمیایی را منتقل کرده و برای انقباض عضلانی ضروری است. تحقیقات نشان می دهد بهترین راه برای بازیابی گلیکوژن ذخیره شده در عضلات، مصرف کربوهیدرات زود جذب بلافاصله پس از تمرین است.

رابطه ی میان کربوهیدرات و خستگی:

چرا اضافه کردن کربوهیدرات به نوشیدنی هایی که در حین تمرین مصرف می کنید، تاثیر گذار است؟ چون کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی عضلات هستند. هر چه قدر سخت تر و بیشتر تمرین می کنید، بدن شما نیاز بیشتری به کربوهیدرات به عنوان سوخت اصلی خواهد داشت. این امر به خصوص در مورد ورزش های بی هوازی( نوعی فعالیت ورزشی که در آن بدون استفاده از اکسیژن، گلوکز در بدن تجزیه می شود) مانند بدنسازی یا پاورلیفتینگ بیشتر صدق می کند، چرا که در این نوع از تمرین ورزشکار منقطع اما شدید تمرین می کند.
وقتی با شدت بالا تمرین می کنید، بدن کربوهیدرات ذخیره شده در عضلات و گلوکز خون در گردش را مصرف می کند و در نتیجه احساس خستگی می کنید. بنابراین اگر بدون وجود کربوهیدرات کافی در بدن شروع به تمرین کنید خیلی سریع تر از به پایان رساندن جلسه ی تمرین تان دچار خستگی می شوید. زمانی که مقدار مشخصی از گلیکوژن موجود در عضلات را مصرف کردید، بدن شما از تلاش برای آزاد کردن انرژی موجود در گلیکوژن و گلوکز دست برداشته و شروع به ذخیره ی انرژی می کند در نتیجه شما حتی از قبل هم خسته تر خواهید شد، به علاوه تمرکز و قدرت تان نیز کاهش می یابد.
در این مرحله کربوهیدرات ها در حین تمرین مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف کربوهیدرات ها در حین یک جلسه ی تمرین سخت و طاقت فرسا، باعث متمرکز شدن بدن بر سوزاندن انرژی می شود نه ذخیره کردن آن. به یاد داشته باشید که فرقی ندارد که هدف شما چربی سوزی باشد یا عضله سازی، در هر دو صورت می توانید با مصرف کربوهیدرات ها در حین تمرین، عملکرد بدن خود را بهبود بخشید. مصرف کربوهیدرات ها در حین تمرین، راز داشتن احساس بهتر پس از تمرین های سخت و طولانی هستند.

فواید کربوهیدرات ها:

ادامه مطلب در لینک زیر

فواید مصرف کربوهیدرات٬ راهنمای استفاده از مکمل کربوهیدرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *