دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

باورهایی غلط در مورد کاهش وزن

در این مقاله  قصد داریم باور غلط و یا بهتر بگوییم تفکرات اشتباه شما را در زمینه‌های مرتبط با سلامت اصلاح کنیم. این‌گونه به شما کمک خواهیم کرد تا با دیدی علمی و دقیق در مسیر سلامتی خود گام بردارید. این مقالات را هرگز از دست ندهید؛ زیرا بسیاری از این اشتباهات در زندگی بسیاری از ما نهادینه شده‌اند و انرژی و وقت ما را در جایی هدر می‌دهند که نباید.

تفکرات غلط در مقوله لاغری و تناسب اندام

توصیه‌های بسیاری در مورد روش‌های کاهش وزن و یا عوامل مؤثر در آن در فضای اینترنت و در بین مردم وجود دارد. برخی از این توصیه‌ها از پایه و اساس، اشتباه هستند و برخی نیز بر اساس مطالعات نشان داده شده است که بی‌تأثیر هستند.

با ما همراه باشید تا شما را با باورهای غلط در مورد کاهش وزن آشنا کنیم؛ شاید علت عدم موفقیت شما در کاهش وزن یکی از همین تفکرات غلط باشد.

همه کالری‌ها برابرند

کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. تمام کالری‌ها محتوای انرژی مشابهی دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که همه منابع کالری تأثیر مشابهی بر وزن شما دارند. غذاهای مختلف از طریق مسیرهای متابولیکی مختلفی تجزیه می‌شوند؛ بنابراین تأثیر آن‌ها بر گرسنگی و هورمون‌هایی که وزن بدن را تنظیم می‌کنند، بسیار متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، کالری پروتئین هیچ‌گاه همانند چربی یا کربوهیدرات نیست. جایگزینی کربوهیدرات و چربی با پروتئین می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش و اشتها و میل به غذا را کاهش دهد. همچنین می‌تواند عملکرد برخی از هورمون‌های تنظیم‌کننده وزن را نیز بهبود دهد.

همچنین، کالری حاصل از مواد غذایی کامل (مانند میوه) بیشتر از کالری ناشی از غذاهای تصفیه‌شده (مانند آب‌نبات) شما را سیر می‌کند.

بنابراین زمانی که شما به عنوان مثال 100 کیلوکالری انرژی را از منبع پروتئینی دریافت کنید تأثیر متفاوتی در وزن شما دارد نسبت به زمانی که 100 کیلوکالری انرژی را از منابع کربوهیدرات یا چربی کسب کنید.

کاهش وزن یک فرایند خطی است

کاهش وزن معمولاً آن‌طور که مردم فکر می‌کنند یک فرایند خطی نیست. برخی از روزها و هفته‌ها ممکن است وزن از دست بدهید و بعضی روزها مقداری اضافه کنید. این نوسان اندک وزن امری طبیعی است و نباید شما را ناامید کند.

به عنوان مثال ممکن است مقداری غذا در سیستم گوارشی شما باقیمانده باشد و یا بدنتان مقدار بیشتری آب در خود نگه داشته باشد. خصوصاً این قضیه در مورد زنان بیشتر صدق می‌کند به این علت که در سیکل قاعدگی بدن آب بیشتری جذب می‌کند.

بنابراین به نوسانات مقطعی وزن بدنتان توجه نکنید؛ سعی کنید به روند کاهش وزن خود ادامه دهید تا در بلندمدت نتیجه بگیرید.

با خوردن کمتر و تحرک بیشتر لاغر می‌شویم

برای کاهش چربی، می‌بایست میزان کالری سوزانده شده توسط سلول‌های چربی بیشتر از کالری مصرفی آن‌ها باشد. به همین علت منطقی به نظر می‌رسد که کم خوردن و بیشتر تحرک کردن باعث کاهش وزن شود.

با این وجود این توصیه برای افرادی که با مشکلات جدی وزن مواجه‌اند، وحشتناک به نظر خواهد رسید! بسیاری از افرادی که از این توصیه پیروی می‌کنند خیلی زود روند کاهش وزن را رها می‌کنند و وزنشان به میزان قبل و حتی بیشتر از قبل بازمی‌گردد.

برای کاهش وزن نیاز به یکسری تغییرات عمده در دیدگاه و عملکرد افراد می‌باشد و تنها گفتن اینکه باید کمتر بخورند و بیشتر تحرک کنند فاقد تأثیر است.

از دست دادن وزن بدون رژیم و ورزش!

ادامه مطلب در لینک زیر

باورهایی غلط و اشتباه در مورد چربی سوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *