دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

بهترین روش ها برای افزایش متابولیسم

متابولیسم چیست؟ یکی از فاکتورهایی است که برای کنترل وزن و حفظ بافت عضلانی موثر است. معمولا ورزشکاران و بدنسازان برای حفظ تناسب اندام خود و ایجاد بافت عضلانی باید بر میزان متابولیسم بدن خود کنترل داشته باشند. در اینجا با مفهوم متابولیسم و روش‌های افزایش متابولیسم به طور کامل آشنا می‌شویم.

متابولیسم چیست؟

متابولیسم، در واقع واکنش‌های شیمیایی هستند که در بدن موجودات زنده رخ می‌دهند. از متابولیسم تحت عنوان سوخت و ساز بدن هم یاد می‌شود. افزایش متابولیسم باعث کاهش وزن بدن می‌شود و بالعکس؛ کاهش متابولیسم باعث افزایش وزن بدن می‌شود. بنابراین متابولیسم بر روی تناسب اندام، اثر مستقیم دارد.

تأثیر متابولیسم بر وزن  چگونه است؟

هر چقدر میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن بالاتر باشد، بدن بیشتر دچار کاهش وزن می‌شود. در واقع میزان متابولیسم، سرعت سوختن کالری دریافتی بدن را تعیین می‌کند. بنابراین متابولیسم بر روی سرعت کاهش و یا افزایش وزن اثر می‌گذارد. میزان متابولیسم با توجه به سن، جنسیت و توده عضله بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که وراثت بر روی میزان متابولیسم نیز اثر می‌گذارد. به طوری که ممکن است برخی از افراد کالری دریافتی را با سرعت کمتری مصرف کنند و این نشان دهنده میزان متابولیسم کمتر آن‌ها باشد. عملکرد برخی از غدد هم روی میزان متابویسم فرد اثر گذار هستند. یکی از غدد بسیار موثر بر سطح متابولیسم، غده تیروئید می‌باشد. کم کاری یا پر کاری این غده می‌تواند سطح سوخت و ساز بدن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. معمولا کم کاری تیروئید با کاهش دادن میزان متابولیسم بدن، موجب افزایش وزن می‌شود و بالعکس پر کاری تیروئید با افزایش میزان متابولیسم بدن می‌تواند موجب کمبود وزن شود.

روش‌های افزایش متابولیسم

معمولا ورزشکاران، بدنسازان و حتی افرادی که دچار چاقی هستند به دنبال راهکارها و روش‌های افزایش متابولیسم بدن هستند. در ادامه روش های افزایش متابولیسم را معرفی می‌کنیم:

  • نوشیدن آب

یکی از ساده‌ترین چیزهایی که بر روی افزایش متابولیسم اثرگذار است؛ نوشیدن آب به میزان کافی می‌باشد. کم آبی بدن می‌تواند سرعت سوخت و ساز را کم کند و میزان متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگر روزانه در حدود ۸ لیوان آب بنوشید می‌توانید متابولیسم بدن خود را افزایش دهید. میزان زیادی از حجم بدن از آب تشکیل شده است. بنابراین افرادی که در طول روز آب کمی می نوشند، بدن را دچار اختلال می‌کنند و سوخت و ساز آن را کم می‌کنند.

  • ورزش کردن

ورزش کردن به طور مستقیم بر روی میزان سوخت و ساز بدن اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث افزایش متابولیسم شود. از ورزش‌های روزانه تا ورزش‌های حرفه‌ایی همگی می‌توانند بر روی میزان متابولیسم تاثیر بگذارند. اما ورزش‌های قدرتی و ورزش‌های هوازی اثر بیشتری بر روی افزایش متابولیسم دارند. تمرینات ورزشی کاردیو را افزایش دهید؛ تمرینات کاردیو می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند. با افزایش ضربان قلب، میزان سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی، برای افزایش متابولیسم بدن باید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید و از بی تحرکی و تنبلی دوری کنید.

  • خواب مناسب برای افزایش متابولیسم چیست؟

خواب خوب و کافی نیز می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد. معمولا افرادی که کمتر از ۸ ساعت می خوابند تعادل هورمون ها را به هم می‌زنند و در نهایت روی سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن خود اثر منفی می‌گذارند. برای افزایش متابولیسم سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و صبح زود از خواب بیدار شوید.

  • نقش هورمون ها در افزایش متابولیسم چیست؟

یکی از عواملی که اثر مستقیم بر روی متابولیسم بدن دارند، هورمون‌های بدن هستند. با چکاپ‌های دوره ایی سعی کنید از متعادل بودن سطح هورمون‌های خود مطمئن شوید. در صورتی که هورمون‌های بدن در تعادل نباشند، بدن دچار افزایش یا کاهش متابولیسم می‌شود و فقط با درمان دارویی به تعادل می رسد.

  • تاثبر مصرف پروتئین در متابولیسم چیست؟

ادامه مطلب در لینک زیر

متابولیسم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *