دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

نقش پروتئین در بدن انسان

پروتئین قسمت عمده‌ای از هر موجود زنده‌ای است، اما وظیفه‌ی پروتئین در بدن انسان چیست؟ نقش پروتئین در بدنسازی و در کل ورزش، تا چه حد پررنگ است؟

در این متن به تعریف پروتئین همچنین نقش، فواید و اهمیت پروتئین در بدن انسان و بدنسازی می‌پردازیم و مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند را معرفی خواهیم کرد.

پروتئین چیست؟

پروتئین به بیان ساده، یک درشت مغذی است که از اسیدهای آمینه‌ای ساخته شده که به هم متصل هستند و به‌صورت زنجیره‌های طولانی درآمده‌اند. بدن شما می‌تواند بعضی از این زنجیره‌ها را به‌طور طبیعی ایجاد کند – که اسید آمینه “غیر ضروری” نامیده می‌شود- و بعضی دیگر را نمی‌تواند و آن‌ها اسیدهای آمینه “ضروری” نامیده می‌شوند و شما باید آن‌ها را از غذا دریافت کنید.پروتئین در ترکیب و مقادیر مختلف در هر غذایی که می‌خوریم – حتی سبزیجات – وجود دارد. برخلاف تمام این عناصر ریز و درشت، بدن شما نمی‌تواند آن را ذخیره کند، بنابراین باید آن را به‌طور مداوم از طریق غذا و یا مکمل دریافت کنید.پروتئین از کربن، هیدروژن، اکسیژن و ازت تشکیل شده است. داشتن مقدار کافی پروتئین، شما را در تعادل نیتروژن مثبت یا وضعیت آنابولیک قرار می‌دهد. قرار داشتن در حالت آنابولیک به شما امکان عضله‌سازی می‌دهد. در مقابل، اگر تعادل نیتروژن منفی داشته باشید در حالت کاتابولیک قرار خواهید گرفت. بنابراین دریافت مقدار کافی پروتئین بسیار مهم است.

 پروتئین در بدن ما چه نقشی دارد؟

پروتئین تقریباً در تمام آنچه در بدن رخ می‌دهد نقش دارد. در این قسمت به برخی از وظایف آن در بدن اشاره می‌کنیم:

  •  برخی بافت‌های بدن (از جمله بافت عضلانی) را می‌سازد و ترمیم می‌کند.
  •  باعث ایجاد آنزیم‌ها، هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی در بدن می‌شود.
  •  یک ساختار اساسی در استخوان‌ها، غضروف‌ها، اندام‌ها، پوست، خون، مو و ناخن است.
  • ساختن آنتی‌بادی‌هایی که بدن ما برای دفع بیماری ها و عفونت استفاده می‌کند.

آیا پروتئین به عضله تبدیل می شود؟

ادامه مطلب در لینک زیر

پروتئین چگونه باعث عضله سازی میشود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *