دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

با بتاآلانین و کاربردهای آن آشنا شوید

بتاآلانین اسید آمینه‌ ای مفید به عنوان مکمل غذایی برای ورزشکاران و افزایش بازدهی آن ها در حین تمرین است. مصرف بتا آلانین به صورت خوراکی تناسب اندام ، کاهش خستگی و تولید اسید در عضلات را به دنبال دارد. البته خوردن هر مکمل غذایی به صورت متعادل برای بدن مفید است. همراه ما باشید تا با این مکمل بیشتر آشنا شوید!

بتا آلانین چیست ؟!

بتا آلانین به عنوان عاملی مهم در ورزش‌ های بی‌ هوازی محسوب می شود. این ورزش‌ ها عموما موجب تجمع اسید لاکتیک در عضلات بدن شده که به موجب آن خستگی شدید بروز می‌ دهد. ورزش‌ های بی‌ هوازی عبارتند از تمرین‌ های شدید و دویدن‌ های متوالی و طولانی که انرژی زیادی هم لازم دارند. بتا آلانین علاوه بر کاهش میزان خستگی ، زمان جبران و بازیابی قوای ورزشکاران را پس از انجام ورزش‌ های سخت و طاقت‌ فرسا کم می‌ کند.زنان و گیاهخواران نسبت به دیگر افراد جامعه دارای مقادیر کمتری کارنوزین در عضلات و ماهیچه‌ های خود هستند. علاوه بر این با افزایش سن کارنوزین در عضلات به صورت طبیعی کاهش پیدا می‌ کند. بنابراین خانم ها ، گیاهخواران و ورزشکاران مسن نیز می‌ توانند از بتا آلانین برای تامین کارنوزین بدن استفاده کنند. مصرف خود سرانه بتا آلانین و افزایش کارنوزین در بدن موجب بروز مشکلاتی همچون گزگز کردن دست و پا می‌ شود. البته مصرف در مقدارهای پایین هیچ مشکلی برای بدن ندارد.

مکانیسم اسید آمینه بتا آلانین:

بتا آلانین آمینو اسیدی است که در کبد و میکروب‌ های روده کوچک به وجود می‌ آید و بدن توانایی ساختن آن را دارد. بتا آلانین در عضلات به هیستیدین متصل شده و در مغز تبدیل به کارنوزین می‌ شود. اسید آمینه بتا آلانین عاملی برای افزایش کارنوزین در مغز و ماهیچه‌ ها بوده و موجب کاهش تولید اسید لاکتیک در آن‌ها می‌ گردد. همچنین بتا آلانین به عنوان یک کاهش دهنده درد عمل کرده و مطابق واکنش‌ های پیچیده از انتقال پیام درد توسط عصب جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این بتا آلانین با جذب آمینو اسید تائورین از سلول‌ های عصبی سرعت انتقال پیام‌ های درد را کاهش داده و از بروز واکنش‌ های اکسیداتیو ، آسیب های سلولی و مشکلات تنفسی جلوگیری می‌ کند. همچنین بتا آلانین محدود کننده گاما امینوبوتیریک اسید است که با کاهش غلظت آن در عضلات ، طول مدت خستگی بعد از ورزش و درد ناشی از حرکات سنگین به میزان زیادی کاهش پیدا می‌ کند.بدن ما از غذایی که می خورید برای ایجاد انرژی و تقویت واکنش های عضلانی و بیولوژیکی خود استفاده می کند. گلوکز ، که از کربوهیدرات ها به دست می آید ، اولین منبع سوخت عضله است و منجر به اسید لاکتیک شده که اسیدیته عضله را افزایش می دهد. این تجمع اسید لاکتیک در نهایت باعث خستگی عضلات و از بین رفتن قدرت عضلانی می شود.احساس سوزش با رسیدن به بالای تعداد تکرار ، شروع می شود – این اسید لاکتیک است. اسید لاکتیک از تجمع یون های هیدروژن (H + ) ایجاد می شود ، که باعث می شود pH عضلات شما کاهش یافته و اسیدی شود. اسید آمینه بتا آلانین با آمینو اسید ال-هیستیدین ترکیب شده و دی پپتیدی به نام کارنوزین ایجاد می کند. ثابت شده است که کارنوزین اسیدیته عضلات را کاهش می دهد. اگر می توانید اسید لاکتیک را بافر کرده و خستگی عضلات را به تاخیر بیاندازید ، به طور حتم زمان خستگی را افزایش می دهید که در نتیجه باعث افزایش حجم تمرین شده و به شما در حفظ سطح بالاتر عملکرد کمک می کند.

سایر مزایای بتا آلانین:

ادامه مطلب در لینک زیر

بتا آلانین چیست؟ هر آنچه در مورد بتاآلانین باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *