دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

نقش ال کارنیتین در بدن

کسانی که به دنبال مکمل‌های غذایی برای سوزاندن چربی می‌گردند، با تبلیغات بسیاری در مورد نقش معجزه آسای یکی از این مکمل‌ها به نام ال – کارنیتین در تقویت عضلات و سوزاندن چربی‌ها مواجه خواهند شد. اما ال کارنیتین چیست و آیا واقعا در چربی سوزی تاثیر دارد؟

ال کارنیتین با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری مانند موتوری در درون سلول‌های بدن عمل می‌کند و از طریق چربی سوزی، انرژی قابل‌مصرف تولید می‌کند. بدن انسان می‌تواند با استفاده از اسیدهای آمینه‌ی لیزین و متیونین، ال کارنیتین بسازد. البته برای تولید مقادیر کافی از ال کارنیتین به ویتامین C زیادی نیز نیاز داریم. شما می‌توانید علاوه‌بر ال کارنیتین تولیدشده در بدن، مقادیر اندکی از آن را نیز از رژیم‌ غذایی خود (با مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت و ماهی) دریافت کنید. ممکن است که گیاهخواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند، قادر به تولید یا دریافت ال کارنیتین کافی نباشند؛ پس ال کارنیتین نوعی ماده‌ی مغذی ضروری مشروط (conditionally essential) است؛ یعنی در بعضی شرایط در بدن تولید نمی‌شود یا مقدار تولید آن کافی نیست.ال کارنیتین به‌صورت مکمل نیز در دسترس است.

نقش ال کارنیتین در بدن

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن، کمک به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری کمک می‌کند. میتوکندری جایی است که در آن این اسیدها برای تولید انرژی سوزانده می‌شوند. حدود ۹۸٪ از ذخایر ال کارنیتین بدن در ماهیچه‌ها یافت می‌شوند و مقادیر اندکی نیز در کبد و خون وجود دارند. ال کارنیتین به افزایش سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و موجب افزایش رشد و سلامت میتوکندری (که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری و پیری سالم دارد) می‌شود. پژوهش‌های جدید مزایای احتمالی انواع مختلف کارنیتین را برای مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و مغزی، نشان داده‌اند.

ال کارنیتین و کاهش وزن

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کارنیتین به طور معمول برای کاهش وزن استفاده قرار می‌شود. این مرکز توضیح می‌دهد که ممکن است کارنیتین با کمک به افزایش توده‌ی عضلانی و کاهش توده چربی بدن، باعث شود که وزن بیشتری از دست دهید. افزایش توده‌ی عضلانی منجر به افزایش سرعت سوخت و ساز شما می‌شود، که یعنی شما کالری زیاد تری در طول روز می‌سوزانید. علاوه بر این، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گوید که ممکن است کارنیتین، توده‌ی چربی را کاهش دهد. با اینحال این موسسه یادآوری می‌کند تحقیقی که این مزیت را برای کارنیتین برشمرده، چندان قانع کننده نیست.

بررسی عوارض مکمل ال کارنیتین

ادامه مطلب در لینک زیر

فواید و عوارض مصرف ال کارنیتین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *