دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

ساختار بافت ماهیچه ای بدن چگونه است

بافت ماهیچه ای چیست؟

بافت ماهیچه ای مجموعه ای از سلول ها هستند که با انقباض و انبساط خود سبب سهولت در حرکت بخش های مختلف بدن می شوند. این سلول ها به دلیل آنکه بلند و باریک هستند، معمولا فیبرهای عضلانی نیز نامیده می شوند. خون مورد نیاز بافت ماهیچه ای، از طریق شبکه ای از رگ ها که از داخل آن عبور می کنند، تامین می شود.
در بدن 3 نوع بافت ماهیچه ای وجود دارد که عبارتند از:

  1. بافت ماهیچه ای صاف: این نوع از بافت ماهیچه ای ارگان های بدن را در بر می گیرد و کنترل حرکات غیر ارادی نظیر پلک زدن و نفس کشیدن را بر عهده دارد.
  2. بافت ماهیچه ای قلب: کنترل انقباضات قلب را جهت پمپاژ خون به همه ی قسمت های بدن، بر عهده دارد.
  3. بافت ماهیچه ای اسکلتی (مخطط): این نوع از بافت به استخوان ها متصل است و کنترل حرکات ارادی بدن مثل راه رفتن را بر عهده دارد.

هر سه نوع بافت به کل توده ی خالص عضلانی بدن کمک می کنند. انجام تمرینات مقاومتی،  بافت ماهیچه ای اسکلتی را قوی تر و حجیم تر می کند. بافت ماهیچه ای قلب نیز با ورزش کردن می تواند قوی تر شود.

تفاوت بافت خالص عضلانی و وزن بدن

توده ی وزنی خالص اصطلاحی غلط است چرا که همه ی عضلات فاقد چربی هستند. گاهی اوقات وزن بدن و وزن عضلانی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. وزن یا توده‌ای که حجم بدن را تشکیل داده است شامل همه اجزا بدن، به جز چربی است. یعنی تمام اعضا، استخوانها، عضلات، خون، پوست و همه چیزهایی که فاقد چربی هستند. توده بدون چربی بدن تنها شامل مقدار کمی چربی ضروری است که در مغز استخوان و اندام های داخلی موجود می باشد.
ممکن است اصطلاح وزن بدون چربی را نیز شنیده باشید که به معنی وزن کل بدن منهای مقدار توده ی بدون چربی است. طبق نظریه ی لن کراویتز و ویویان اچ هیوارد دانشجو های دکترای دانشگاه نیومکزیکو، بیشتر متد های اندازه گیری ترکیبات بدن، میزان چربی را نسبت به وزن بدون چربی اندازه می گیرند.

ساخت بافت عضلانی بدون چربی

شما می توانید به وسیله ی ساخت بافت بدون چربی، ترکیبات بدنتان را نیز بهبود بخشید و از میزان چربی بدن تان کم کنید. تمرینات مقاومتی باعث در هم شکستن فیبرهای ماهیچه ای می شوند که پس از در هم شکسته شدن، سلول ها خود را ترمیم کرده و بزرگتر و قوی تر می شوند. به چالش کشیدن تدریجی عضلات باعث ساخته شدن عضلات حجیم تر و قوی تر می شود.

مقایسه ی عضلات خشک (شکل یافته و کات) با عضلات حجیم

چندین متغیر مختلف در تمرینات مقاومتی وجود دارند که بسته به اهداف خود می توانید آنها را تغییر دهید. برخی از افراد می خواهند عضلات بزرگ و حجیم بسازند، در حالی كه برخی دیگر تمایل به ساخت عضلات خشک و ظریف یا به اصطلاح “کات” دارند. در اینجا خشک به معنی عضله ای با حجم کمتر و ظاهری فشرده تر است.
اولین موضوع مهم این است که ساخت عضله ی خشک یا حجیم بستگی به بسیاری از عوامل دارند که خارج از کنترل انسان هستند، مثل ژنتیک، جنسیت، هورمون ها و بسیاری دیگر. بعضی از افراد با نوع خاصی از بدن، در ساخت توده ی عضلانی حجیم مشکل دارند و به طور طبیعی عضلات آنها کوچکتر از سایرین است.
به طور کلی زنان بدون داشتن رژیم های غذایی خاص و مصرف مکمل ها نمی توانند به اندازه ی مردان عضله سازی کنند. بسیاری از زنان از انجام ورزش های قدرتی ممانعت می کنند، چون تمایلی به داشتن عضلات حجیم ندارند. چیزی که آنها متوجه نیستند این است که به جز در موارد نادر هیچ نوع تمرینی نمی تواند عضلات زنان را حجیم کند.

تمرین به منظور هایپرتروفی(افزایش حجم یک عضو یا بافت به دلیل بزرگ شدن اجزاء سلولی‌)

ادامه مطلب در لینک زیر

عملکرد بافت ماهیچه ای چگونه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *