دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

کاربرد­های اصلی بتا کاروتن

بتاکاروتن ، رنگدانه و همچنین پروویتامین ، در قالب مکمل های غذایی موجود است. بتاکاروتن همچنین در بسیاری از مکمل های چند ویتامین موجود در بازار موجود است. بدن این رنگدانه را به ویتامین A تبدیل می کند که برای سلامت پوست و چشم ضروری است. بتاکاروتن را می توان به طور طبیعی در انواع میوه ها یا سبزیجات یافت. هویج سرشار از آلفا و بتاکاروتن است.این ماده بطور عمده در هویج وجود دارد و یک ماده مغذی مهم با خواص فراوان برای سلامتی است. پردازش های مضاعف این ترکیب حین استخراج ممکن است تاثیر منفی بر پایداری و دسترس پذیری زیستی این ماده داشته باشد اما پردازش حرارتی تاثیر مثبتی بر بتاکاروتن و جذب بیشتر آن در بدن دارد.

کاربرد­های اصلی بتا کاروتن

هم به صورت محلول در آب و هم به صورت محلول در روغن­های مختلف کاربرد زیادی در صنایع خوراکی به عنوان رنگ خوراکی از طیف زرد تا قرمز، دارد.هم کاروتنوئیدهای مخلوط و هم بتاکاروتن به صورت محصولات محلول در روغن و محلول در آب و با قدرت های رنگی مختلف موجودند. آنها از نظر فناوری دامنه کاربرد وسیعی دارند. از آن در صنایع بسیار زیادی استفاده می­شود. صنایعی که از این ماده استفاده می­کنند اغلب از نوع صنایع غذایی هستند برای مثال از این ماده درصنایع نوشابه و نوشیدنی سازی، شیرینی سازی، بستنی سازی، تولید فراورده های لبنی،صنعت پخت و تهیه غذاهای آماده، استفاده می شود.

فواید بتاکاروتن چیست؟

بتاکاروتن در سلامتی بسیاری از سیستم های بدن نقشی اساسی ایفا می کند. از محافظت از ریه ها تا بهبود عملکرد شناختی، بتاکاروتن دارای طیف گسترده ای از قابلیت ها جهت بهبود سلامتی بدن می باشد.

تاثیر بتاکاروتن در سلامت چشم

پرو ویتامین بتاکاروتن از ابتلا به بیماری های چشمی جلوگیری کرده و به سلامت چشم ها کمک می کند. پژوهش ها ثابت کرده اند که بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها (رنگدانه‌های زرد، قرمز و نارنجی در گیاهان، سبزیجات و میوه‌ها) می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای (یا تباهی لکه ی زرد، نوعی بیماری چشمی و علت از دست دادن بینایی در سنین پیری می باشد) را تا بیش از 35% کاهش دهند. این امر به ویژه در مورد افراد سیگاری که با کهولت سن بیشتر در معرض از دست دادن بینایی در اثر بیماری دژنراسیون ماکولای می باشند، صادق است. بتاکاروتن با مرطوب و سالم نگه داشتن قرنیه، به ارتقای سلامت کلی چشم ها کمک می کند. ویتامین آ با تبدیل نور به سیگنال ارسال شده به مغز می تواند به بینایی در شب یا نور کم کمک کند. بتاکاروتن به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند به کاهش استرس اکسیداتیو وارد شده بر چشم ها که در اثر قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحه های نمایش و اشعات فرابنفش به وجود می آید، کمک می کند. با تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین آ به کاهش التهاب چشم و خطر ابتلا به عفونت های چشمی کمک می کند.

بتا کاروتن بر سلامت پوست اثر گذار است

ادامه مطلب در لینک زیر

بتا کاروتن چیست؟ 5 مزیت اصلی بتاکاروتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *