دسته‌ها
ریپورتاژ آگهی

نقش رژیم غذایی و مکمل در تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی وظایف مهمی در بدن دارد و وظیفه‌ی اصلی مقابله با بیماری‌ها بر دوش آن است. با داشتن رژیم غذایی سالم و مفید می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی کمک کنید. برخی مکمل‌ها نیز می‌توانند در صورت ناکافی بودن رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا این مکمل‌ها را معرفی کنیم.

نقش رژیم غذایی و مکمل در تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن مجموعه‌‌ای پیچیده است که از سلول‌ها، فرایندها و ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. این مجموعه به طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و سموم دفاع می‌کند. حفظ سلامتی سیستم ایمنی در طول سال کلید جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها است. انتخاب سبک زندگی سالم شامل مصرف مواد غذایی مفید و مغذی، داشتن خواب کافی و ورزش منظم مهم‌ترین راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف بعضی از مکمل‌ها می‌تواند به بهبود واکنش‌های سیستم ایمنی و افزایش توانایی آن در مقابله با بیماری‌ها کمک کند. این مکمل‌ها حاوی بعضی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عصاره‌ی گیاهان دارویی یا سایر ترکیبات شیمیایی مؤثر هستند. البته بعضی از مکمل‌ها با بعضی از داروها تداخل دارند و بعضی از مکمل‌ها برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند مناسب نیستند. اگر با تجویز پزشک یا بدون نسخه دارو مصرف می‌کنید یا شرایط پزشکی خاصی دارید، قبل از اینکه مصرف هر نوع مکملی را شروع کنید با پزشک مشورت کنید.

مصرف کدام مکمل‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

زینک

شواهد کافی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفت زینک مانع بروز سرماخوردگی می‌شود. البته بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد مصرف قرص‌های لوزی شکل زینک مدت زمان درمان سرماخوردگی را پس از شروع علائم کوتاه می‌کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در مجله Royal Society of Medicine، دوره سرماخوردگی در بین افرادی که قرص زینک مصرف کردند، به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین توصیه شده است که افراد روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم از این مکمل مصرف کنند تا متوجه تاثیر آن بشوند. علاوه بر این نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که زینک خطر ابتلا به ذات الریه را در بزرگسالان کاهش می‌دهد. افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی قرار دارند. عوارض جانبی احتمالی مصرف زینک شامل طعم بد در دهان، اسهال، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و از دست دادن حس بویایی می‌شود.

پروبیوتیک‌ها

نتایج یک پژوهش در زمینه تاثیر پروبیوتیک‌ها بر تقویت سیستم ایمنی نشان می‌دهد که دوره بیماری‌های تنفسی در بین افرادی که از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران است. به نظر می‌رسد پروبیوتیک‌ها علائم ناشی از بیماری‌های تنفسی را با سرکوب پاسخ التهابی بدن، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. البته در صورتی که افراد به بیماری مزمن جدی مبتلا هستند، باید پیش از مصرف این نوع مکمل با پزشک خود مشورت کند.

ویتامین C

نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین C نمی‌تواند مانع بروز بیماری‌های تنفسی شود، بلکه قادر است دوره درمان بیماری را کاهش دهد. در این پژوهش دوره بیماری سرماخوردگی در میان بزرگسالانی که روزانه یک گرم ویتامین C مصرف کردند، هشت درصد و در کودکان ۱۴ درصد کوتاه‌تر بود. البته این افراد پیش از بیمار شدن نیز روزانه یک گرم از این ویتامین را مصرف می‌کردند. هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C مانع بروز بیماری کرونا می‌شود. مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C به صورت روزانه، می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود و خطر ابتلا به آب مروارید و سنگ کلیه را در بین برخی افراد افزایش دهد.

گلوتامین

ادامه مطلب در لینک زیر

مکمل های موثر در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *